Még mielőtt rátérnénk a cikk címében olvasható problémára, tegyünk egy kis kitérőt a videojáték-történelem fejezetei közt: a D-Pad - mint oly sok minden más, még ma is használt játékos-találmány - a Nintendo műhelyében született meg, kialakítása pedig Gunpei Yokoi munkáját dicséri, ő volt ugyanis az, aki előállt a platformerek és bunyós játékok irányításánál még mindig preferált beviteli eszköz ötletével. A kereszt alakú gombocska azóta rengeteg terméken feltűnt már, és szinte lehetetlen olyan kontrollert vásárolni, amin ne lenne rajta ez az egyébként rendkívül egyszerű találmány.
Kivételek természetesen mindig vannak, a Nintendo Switch esetében pedig pont a kiotói vállalat volt az, aki mellőzte D-Pad-et: a konzolhoz járó Joy-Con irányítókon ugyanis a két apró kontroller különálló használatának köszönhetően ugyanis nem található meg hagyományos formában a irányok bevitelére szolgáló gomb. Természetesen a japánoknak nem ment el teljesen az eszük, ugyanis a külön megvásárolható Pro Controller-re már került közkedvelt beviteli eszközből, így aki komolyabban veszi a játékot, az némi felárért cserében tud olyan hivatalos irányítót szerezni, ami kielégíti minden kívánságát.
Az öröm azonban nem lehet felhőtlen, egy, a NWR online portálnak cikket írt fiatalember, Justin Berube ugyanis felfedezte, hogy a Pro Controller-en helyet kapott D-Pad bizony cseppet sem működik hibátlanul, így az olyan játékok irányítása, mint az Ultra Street Fighter II. vagy a Puyo-Puyo Tetris, ahol a lehető leggyorsabban kell pontos irányokat bevinni, szinte kivitelezhetetlen vele. Hogy miért? A válasz egyszerű: ha egy bizonyos irányt próbálunk meg többször, egymás után lenyomni, rendkívül könnyedén előfordul, hogy a kereszt alakú gomb bizonyos irányba megdől, így pedig az kontroller rossz adatot juttat el a gép számára, ami azt eredményezi, hogy a karakterünk egy teljesen más mozdulatot vagy egyéb parancsot fog végrehajtani, mint amit mi szeretnénk.
A D-Pad tehát túl érzékeny, és túl nagy a gomb "üresjárata", így szinte elkerülhetetlen, hogy egy párbaj során ne vigyünk be vele rossz utasításokat, ami bizonyos játékoknál igen kellemetlenül tudja érinteni az embert. Hogy a probléma mindenki számára érthető legyen, íme egy videó, ahol tisztán látható, mi is a probléma a beviteli eszközzel:
Switch Pro Controller D-Pad-probléma
Mint az a felvételből is kiderül, a probléma nem egyedi, az esetről bejegyzést író úriember is négy kontroller próbált ki a cikk megírása előtt, de számára is többen jelezték már korábban a hibát, amit a Nintendo általában a kiegészítő cseréjével orvosol, ami nem nyújt tényleges megoldást, tekintve, hogy a gond a Pro Controller kialakításából adódik, nem pedig gyártási problémáról van szó. Arra, hogy a hiba eddig miért nem kapott nagyobb figyelmet, Justin azt válaszolt, hogy mivel a Switch két legnépszerűbb címének, a The Legend of Zelda: Breath of the Wild-nak és a Mario Kart 8-nak az irányításánál nem játszik központi szerepet a D-Pad, így a játékosok nagy része valószínűleg nem fedezte fel azt - neki is csak akkor tűnt fel, hogy valami nem stimmel a gombbal, miután komolyabban belevetette magát a Street Fighter-be.
Egyelőre tehát nincs megoldás, komolyabb változás pedig valószínűleg csak akkor lenne elérhető, ha a Nintendo később egy újratervezett Pro Controller-t is a piacra dobna. Addig is maradnak a külsős cégektől származó perifériák a probléma orvoslására.